مؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن تندادن جامعه به سرپرستی انسان کامل و ایجاد حیات طیّبه است. یکی از مراحل دستیابی به چنین هدفی برقراری حاکمیت سیاسی اسلام است. رهبری سیاسی و رهبری فکری در تفکر شیعی با یکدیگر ممزوج است. تبلور این وحدت را در تمدن رضوی میتوان مشاهده کرد. تاریخ اسلام دچار انحراف دوگانه است؛ انحراف از امامت به خلافت در ماجرای سقیفه و پس از آن به سلطنت در سال 61 ه.ق (سلطنت یزید). سالها پس از زعامت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) رهبری فکری و سیاسی در زمان امام رضا (علیهالسلام) توأم میشود. بنیعباس مشروعیتی نداشت. این خلأ مشروعیت در دورة امام رضا (علیهالسلام) نمایان شد. سؤالی که در این مقاله مطرح میشود این است که با توجه به این انحراف چگونه امام رضا (علیهالسلام) توانستند از این خلأ مشروعیت استفاده کنند و دست به اصلاح نظام سیاسی بزنند؟ یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد امام رضا (علیهالسلام) از این خلأ بیشترین استفاده را کردند و نهتنها حقانیت حضرت علی(علیهالسلام) و ائمة اطهار(علیهمالسلام) را به اثبات رساندند، بلکه بهدرستی نظام علوی و نهضت حسینی را به مهدویت متصل کردند. بنابراین در این مقاله اصلاحات سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در بازگشت به حقیقت امامت و ولایت به روشی توصیفیـ تحلیلی بررسی شده است؛ اصلاحاتی که توانست انحراف خلافت را برجسته کند. باوجود این، مسئله این پژوهش برجسته کردن خط سیر و خطوط کمتر برجسته شدة تمدن اسلامی در بازگشت به سیرۀ ائمه (علیهمالسلام) در دوران امام رضا (علیهالسلام) از دریچۀ فلسفه سیاسی است.
منابع مشابه
سیرة سیاسی امام رضا(ع) در قبال مأمون
این نوشتار میکوشد تا با تمرکز بر موضعگیریهای سیاسی امام رضا(ع)، معطوف به رقیب و دشمن سیاسی ایشان یعنی مأمون، به استنباطهای نظری بپردازد و از خلال این بررسی به پرسشهای سیاست در دنیای معاصر پاسخ دهد. سیاست امام رضا(ع) در دو وجه «سیاست معطوف به مأمون» و «سیاست معطوف به امام(ع)» قابل تعقیب است. رفتار سیاسی در خلأ رخ نمیدهد، بلکه در یک محیط تعاملی و کنش و و...
متن کاملبایسته های سیاسی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)
طی 150 سال گذشته، برپایی تمدن اسلامی از دغدغههای بسیار مهمی بوده است که در ذهن و اندیشه برخی از اندیشمندان و رهبران جهان اسلام تبلور یافته، با این که هر یک و از جمله امام خمینی، مباحثی را در این باره طرح کرده و مؤلفههایی را برای آن برشمردهاند، اما هنوز بایستههای سیاسی آن مبهم باقی مانده است،(مسئله) موضوعی که تاکنون نشده و از این رو، مقاله پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است: بایستههای سی...
متن کاملدانش سیاسی عقلی در تمدن اسلامی: هویتها و بنیانها
تمدن جدید بر مبنای فلسفه پایه گذاری شده است از این رو ارائه دانش سیاسی در تمدن اسلامی به زبان عقلی - فلسفی ضرورتی غیرقابل انکار می باشد. شناساندن دانش سیاسی عقلی تمدن اسلامی امکان مطالعات تطبیقی از یک سو و مطالعات بین رشته ای از سوی دیگر را در است و با رویکرد « اسنادی » ، سطح بی نالمللی فراهم می کند. روش به کار رفته در این مقاله تفسیری به شناساندن دانش سیاسی م یپردازد. نوشته حاضر نحوه فهم و در...
متن کاملافق و تدابیر سیاسی الگوی توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران
افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعهی متعالی مشتملبر افق و تدابیر الگوی توسعه ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که پایهی توسعهی متعالی و افق و تدابیر آن محسوب میشود. الگوی تفصیلی و افق و تدابیر مربوطه نیز شامل: زیربخشهای کلان بخشهای سهگانهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی الگو و زیرمجموعهی گسترههای سهگانهی فردی، جمعی و اجتماعی آن و افق و تدابیر متناسب با آنها میشود. افق و تدابیر، سازکارهای تبیین علمی (نظری فلسفی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 25
صفحات 149- 181
تاریخ انتشار 2019-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023